CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 9, 2008

Petua Menjaga Anak

1) Dosa dihapuskan kerana sabar menerima sebarang ujian. Katakan pada diri sendiri : "Betapa banyaknya dosa aku yang dihapuskan kerana sabar merawat mereka." Suatu hari Aini mengeluh kerana tak tidur semalaman menjaga anaknya yang demam. Suaminya memujuk : "Begitulah cara Allah nak menghapuskan dosa-dosa kita." Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Seorang Muslim yang tertimpa kecelakaan, kemiskinan, kegundahan, kesedihan, sakit mahupun dukacita hatta akibat tertusuk duri sekalipun, nescaya Allah akan menebus dosanya dengan apa yang menimpanya itu."

2) Anak menjadi sumber pahala yang besar. Sabdanya lagi yang bermaksud : "Sesungguhnya besar pahala itu bergantung kepada besarnya ujian.Sesungguhnya jika Allah mencintai suatu kaum maka Allah akan menguji mereka. Barangsiapa yang reda maka Allah reda dan barangsiapa yang marah maka Allah juga murka kepadanya."

3) Menghadap Allah dengan keampunan dan reda-Nya. Rasullullah bersabda yang bermaksud : "Orang mukmin lelaki dan perempuan akan sentiasa menerima cubaan yang menimpa tubuh badannya, harta, mahupun anaknya sehingga dia menghadap Allah tanpa sebarang dosa."

4) Anak mendinding ibubapa dari api neraka. Saidatina Aisyah RA menceritakan : "Telah datang ke rumahku seorang perempuan miskin dan kedua anak perempuannya, tidak dapat saya berikan kepadanya selain sebiji kurma, maka saya pun memberikannya lalu dibahagi kurma itu kepada dua anaknya dan dia sendiri tidak makan apa-apa, kemudian mereka pergi. Rasulullah SAW datang, aku menceritakan tentang hal itu maka baginda SAW bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang diuji dengan anak-anak perempuan lalu mengasuh dan mendidik mereka dengan sebaik-baiknya maka ia akan menjadi pendinding baginya dari api neraka." Menurut riwayat lain yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah telah menentukan baginya syurga dan Allah telah memerdekakannya dari api neraka dengan sebab kedua anak itu." Mendidik anak lelaki juga sama ganjarannya.

Yang terakhir sekali, anda mesti yakin bahawa anak boleh berfungsi sebagai pengikat kasih suami kepada diri anda. Nak suami bertambah sayang? Buktikan anda boleh memberinya permata-permata yang soleh.Kadang-kadang anak boleh dijadikan umpan untuk menarik simpati suami kepada diri anda. Contohnya bila suami out-station anda akan mengadu anak-anak rindu, padahal emaknya yang terlalu rindu. Ada yang menggunakan anak untuk hasratnya sendiri, nak bercuti atau membeli barang, alasannya untuk anak, tetapi hakikatnya…. Begitula h nikmatnya memiliki permata hati, walaupun susah menjaga mereka namun disitulah letaknya kepuasan hati.


0 kiss Me: