CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 27, 2009

Coctail Dress

Diabetes @ Kencing Manis

Jenis-jenis Kencing Manis (Diabetes mellitus)

Kencing manis boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu :
1. Diabetes bersandar insulin
2. Diabetes bebas insulin
3. Diabetes ketika Hamil (Gestational diabetes)
4. Diabetes bentuk lain


Diabetes bersandar insulin

Diabetes jenis pertama juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM - 'Insulin Dependent' ) atau diabetes awal remaja. Pengidap diabetes bersandar insulin boleh hidup seperti normal selagi mereka menerima suntikan insulin, tetapi mereka akan menerima maut sekiranya mereka tidak mendapat suntikan insulin dalam tempoh yang agak singkat. Ini adalah disebabkan penguraian sumber bahan tenaga lain oleh badan seperti lemak bagi menggantikan tenaga dari glukos. Penguraian sumber bahan tenaga lain akan menghasilkan bahan sampingan seperti ketones yang menyebabkan keadaan hiperglisemia (hyperglycemia). Ketones merupakan molekul asid yang mampu menyebabkan kegagalan metabolisma dan sel badan gagal berfungsi. Keadaan ini sekiranya berlarutan akan mengakibatkan pengidap kencing manis menjadi koma dan menemui maut sekiranya tidak dirawat. Diabetes jenis pertama ini terbentuk apabila sistem imunisasi badan memusnahkan sel beta kelenjar pankreas, satu-satunya jenis sel yang menghasilkan hormon insulin yang digunakan untuk penghadaman glukos kepada tenaga. Diabetes ini sering didapati pada golongan kanak-kanak dan remaja yang memerlukan beberapa suntikan insulin setiap hari, atau menggunakan pam insulin, untuk terus hidup. 5% hingga 10% pengidap diabetes merupakan dari jenis kencing manis jenis I. Mereka yang berisiko mengidap kencing manis jenis I adalah serangan sistem imunisasi sendiri (autoimmune), genetik, dan alam sekeliling.

Diabetes bersandar insulin lebih kerap dikesan di masyarakat Barat. Ini mungkin disebabkan oleh genetik, kesedaran yang lebih luas dikalangan masyarakat barat, atau kurang kesedaran dikalangan masyarakat Asia mengenai penyakit diabetes dikalangan kanak-kanak. Lambat mendapatkan rawatan bagi diabetes bersandar insulin boleh membawa maut, oleh itu sekiranya diabetes bersandar insulin tidak dikesan dengan lebih awal, pengidap diabetes tidak berpeluang untuk dirawat. Bagaimanapun peningkatan kes diabetes dikalangan masyarakat Asia mungkin sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan kesedaran mengenai penyakit diabetes dikalangan umum. Ini menyebabkan lebih ramai orang sempat mendapatkan rawatan di hospital.

Pengidap diabetes bersandar insulin perlu disuntik sebelum makan dan kadang-kala insulin tambahan perlu disuntik pada waktu malam sebelum tidur. Ibu bapa hendaklah menyimpan rekod bacaan paras gula anak mereka untuk perhatian dan tindakan susulan daripada doktor dan pakar pemakanan. Paras gula yang direkodkan itu amat penting untuk membolehkan doktor mengubah suai pemakanan kanak-kanak terbabit dan mengubah dos insulin. Ini disebabkan kekurangan dan lebihan paras gula dalam darah boleh meninggalkan kesan buruk dan pelbagai gejala kepada pesakit diabetes.

Bagaimanapun sekiranya terlalu banyak insulin diambil atau disuntik, keadaan sebalinnya mungkin berlaku. Keadaan ini yang dikenali sebagai hipoglisemia disebabkan kekurangan glukos dalam darah dan boleh diatasi dengan mudah dengan pengambilan makanan atau minuman yang bergula.

Diabetes bebas insulin - jenis kedua

Diabetes bebas insulin (jenis kedua) juga dikenali sebagai diabetes peringkat permulaan dewasa. 90% hingga 95% daripada pengidap kencing manis mengidap diabetes bebas insulin (jenis kedua). Diabetes bebas insulin (jenis kedua) biasanya bermula dengan ketahanan insulin, dimana badan tidak menggunakan insulin dengan berkesan. Apabila keperluan menggunakan insulin meningkat, kelenjar pankreas tidak lagi mampu mengeluarkan insulin pada kadar mencukupi. Diabetes bebas insulin (jenis kedua) biasanya berlaku seiring dengan faktor usia lanjut, gemuk (obesity), terencat ketahanan glukos, keturunan atau bangsa (genetik) dan kurang bersenam. Diabetes bebas insulin (jenis kedua) juga semakin meningkat dikalangan kanak-kanak dan golongan remaja di Malaysia

Diabetes ketika Hamil (Gestational diabetes)

Diabetes ketika hamil merupakan sejenis alahan glukos yang dikenal pasti pada sebahagian wanita ketika mengandung. Diabetes ketika hamil sering didapati di kalangan orang Amerika keturunan Afrika, Hispanik/Latin, dan Red Indian. Diabetes ketika hamil juga biasa didapati dikalangan wanita kuat makan, atau wanita yang dari keturunan pengidap diabetes. Ketika mengandung, diabetes ketika hamil memerlukan rawatan untuk menurunkan paras gula dalam darah agar tidak memberi kesan kepada kandungan. Selepas mengandung, kebanyakan wanita 90% hingga 95% kembali sembuh. Sebahagian kecil pula antara 5% hingga 10% didapati mengidap diabetes bebas insulin (jenis kedua). Wanita yang mengalami diabetes ketika hamil mempunyai risiko 20% hingga 50% mengidap diabetes dalam tempoh 5 hingga 10 tahun. Diabetes ketika hamil juga meningkatkan lagi risiko bayi mempunyai paras bilirubin yang tinggi (demam kuning) berbanding bayi normal.

Diabetes bentuk lain

Terdapat diabetes yang disebabkan oleh faktor genetik (peringkat permulaan dewasa), pembedahan, dadah, kurang zat permakanan, jangkitan, dan penyakit lain. Diebetes bentuk lain membentuk 1% hingga 5% daripada semua penyakit kencing manis yang dikenal pasti.

Masalah Pengidap Kencing Manis

Bagi pesakit kencing manis yang tidak mengawal penyakit mereka, mereka berhadapan dengan kesan yang lebih serius. Antara kesannya ialah :

  • Kegagalan buah pinggang
  • Serangan jantung
  • Kebutaan / Katarak
  • Koma (hilang kesedaran)
  • Angin Ahmar (strok)
  • Lemah Tenaga Batin (lelaki)
  • Sakit saraf atau "mati pucuk"
  • 'gangrene' atau anggota tubuh mati/membusuk


Pengidap kencing manis yang bergantung kepada suntikan insulin berhadapan dengan beberapa masalah untuk mengawal kadar gula dalam darah, antaranya adalah :

  • Kekurangan paras gula di dalam darah atau hipoglisemia.
    Ini mungkin disebabkan terlebih mengambil insulin
  • Lebihan paras gula di dalam darah atau hiperglisemia.
    Ini mungkin disebabkan oleh tidak mengambil insulin.


Tanda-tanda kekurangan paras gula di dalam darah atau hipoglisemia ialah :

  • Cemas.
  • Berdebar-debar.
  • Berpeluh.
  • Menggeletar.
  • Terasa lapar.
  • Terkeliru.
  • Penglihatan kabur.
  • Pening lalat.
  • Tidak sedarkan diri.


Tanda-tanda lebihan paras gula di dalam darah atau hiperglisemia ialah :

  • Sering membuang air kecil, terutama pada sebelah malam.
  • Kerap terasa haus.
  • Muntah-muntah.
  • Badan semakin kurus.
  • Koma.
  • Sukar bernafas.
  • Sakit perut.

Penyakit diabetes dikalangan kanak-kanak

Penyakit diabetes dikalangan kanak-kanak kadang-kala sembuh secara spontan untuk sementara waktu. Keadaan ini dikenali sebagai tempoh berbulan madu "honeymoon period". Secara lazimnya, ia bertahan hanya untuk tempoh di antara enam bulan hingga beberapa tahun. Sekiranya anda atau anak anda berhadapan dengan keadaan ini, anda masih perlu menjaga pemakanan anda sebaik-baiknya kerana penyakit kencing manis boleh berulang. Secara lazimnya penyakit kencing manis tidak ada ubat dan pengidap kencing manis perlu menjaga pengambilan gula serta mengambil ubat sepanjang hayat. Hanya dalam kes pembedahan bagi menggantikan atau menanam sel kelenjar pankreas maka badan kembali mampu untuk menghasilkan insulin secukupnya.

Masalah yang sering dihadapi ibu bapa

Apabila anak semakin dewasa dan mencapai usia akil baligh, mereka akan berdepan dengan krisis pemakanan. Lazimnya, keadaan ini berlaku disebabkan pengaruh kawan-kawan. Dalam menangani keadaan ini, ibu bapa perlu bijak untuk memahami keadaan anak mereka. Sebaik-baiknya dapatkan pandangan dan nasihat daripada pakar psikologi jika perlu.

Dalam tempoh ini juga, ibu bapa perlu mengambil berat dan mengawasi diet anak mereka itu untuk membolehkan mereka menjalani kehidupan seperti individu normal.

Datuk atau nenek juga kadangkala menimbulkan masalah kepada ibu bapa. Ini kerana, golongan itu akan memberi apa saja yang dikehendaki anak berpenyakit diabetes atas alasan kasihan.

Justeru, ibu bapa hendaklah tegas dalam corak pemakanan anak mereka dan mengetepikan perasaan kasihan kepada mereka untuk memastikan paras gula di dalam tubuh tidak terus meningkat, sekali gus memendekkan tempoh masa kanak-kanak itu menjadi mangsa serangan penyakit jantung, tekanan darah tinggi strok, rosak penglihatan dan buah pinggang

Tali Pinggang

Tali Pinggang

kalau kita perhatikan sekarang fesyen tali pinggang semakin menjadi-jadi. Tali pinggang selain dari mengelak seluar dari terlondeh.. ia juga digunakan sebagai aksesori penambah gaya kepada satu-satu penampilan.



kalau kita lihat... tali pinggang ni membantu untuk menampilkan bentuk pinggang yang menarik.. kerana melalui tali pinggang, kita boleh anggar pinggang kita... kita cuma fokus pada lubang tali pinggang yang selalu kita gunakan... kalau terlebih tuh.. perlulah dilakukan sesuatu..



sekarang ni macam cara pemakaian tali pinggang.... bermacam2 warna, corak, fesyen... ia bersesuaian dengan trend terkini dan pilihan fesyen terkini zaman sekarang... namun kena ingt.. pemilihan tali pinggang yang sesuai tuh penting untuk mengelakkan kita menjadi mangsa fesyen. bagi yang bertubuh langsing, mungkin tiada masalah untuk bergaya... namun yang bertubuh gempal/ berisi.. perlu berhati2 ngan pemilihan fesyen.


Friday, February 20, 2009

Shajirry.... My brother

baby saje je nk promote abg baby bernama SHAJIRY DAMERI..... hmm kalau korunk perasan abg jirry nie pelakon tapi sebelom dia menceburi bidang lakonan beliau terlebih dahulu terlibat ngan bidang seni suara. Jirry dan beberapa lagi kawan mengangotai kumpulan KGB....

teka teki : dalam byk2 jejaka dlm video KGB- Hadirlah Kasih ni... yang mana Shajiry.... huhu

KGB - HADIRLAH KASIH.



kalau x dpt tgk... try bukak link ini http://www.youtube.com/watch?v=msGoYkkrmdg&feature=related

ERRY PUTRA & SHAJIRRY - HADIRLAH KASIH



klu x dpt tgk try link ini http://www.youtube.com/watch?v=zmnEyUraVRI

mesti korunk pelik kn kenapa baby letak 2 video yang paparkan lagu yang sama tapi berlain artis..... hmmmm kalau korang perasan pada video erry putra & shajirry.... shajirry ade bg clue..... nk tau ape??? sah korunk nie khusyuk sgt....

" kalau semua nak tahu... ini adalah lagu saya " kata shajirry (lebih kurang lar ayt dia begini... baby pon ingt2 lupa almaklum ler.. khusyuk dgr lagu...)

Erry Putra & Shajirry - Hadirlah Kasih

hmmmm.. tadi baby bukak youtube..... saje je nak tengok2 video clip lagu2 ni haaa.. sekali teringat kat youtube account milik Abg Erry Putra dan Erry Putra Fan Club.... saje je nak tengok ape yang terbaru admin-admin nie buat kerja huhuhu.... dan ini lah hasilnya.... saje je post kat sini... korunk tengok lah persembahan abang2 baby....

Erry Putra & Shajirry - Hadirlah Kasih



wow.... kalau korunk perasan.... baby pon ade dlm video clip nie... huyooo.. pemes woo.. wakakakka.. bukan nak bangga kerana masuk menyemak dalam video nie.. tapi baby bangga punya abang yang bebakat seperti mereka.......

klu x blh tgk attach video tuh.. try klik link nie...
http://www.youtube.com/watch?v=zmnEyUraVRI


p/s : hope korunk enjoy tgk video nie...

Monday, February 16, 2009

Tag (10)

Satu : Apakah yang sedang anda lakukan ?
sy on9.... my usual activity


Dua : Apakah yang bermain di fikiran anda ?
nk balik... nk jmpe Mr S... nk pi penang... nk tuyus.. uwaaa... byk bnde beb..


Tiga : Siapakah yang sedang anda bercakap dengan ?
mne de cakap...... taip jerr


Empat : Siapakah yang ada kedua dalam activ5 anda ?
erkk.... Ku Izrul??? my ex bf


Lima : Apakah yang sedang anda pakai ?
singlet itam + suar jin.


Enam : Apakah yang anda lakukan sebaik saja bangun tidur ?
bukak lappy... wahahhaaa


Tujuh : Siapakah Lelaki yang selalu bersayang sayang bersama anda ?
ramai ler..... Mr S... Mirul.. Beskal.. Dboyz...
kawan pon syg2 gak tauu...




Lapan : Apakah Coklat Kegemaran Anda ?
besh2... bru pas mam coklet.... bessssstt ngee
biasa beli cadbury...


:UpinIpin04:


Sembilan : Aktor Paling HOT yang tidak anda Gemari
Shayew suka ....hmmm i leb brad pitt.. ngee.. encem.. badan sasa...



Sepuluh : Orang yang paling LAST anda bersama ?
Aiza... my rumate...


Terakhir Sekali , Soalah Cepuk MAS !

Tag kan 5 orang dalam Tagg ini ,

  • putera arjuna
  • apai ayahda ku
  • pai the broken
  • zhaf.... my kambeng bucuk
  • miera.... da vempayer

Tag - Aku Dan Dirimu

RULES:
1. Put your iTunes, Windows Media Player, etc. on shuffle.
2. For each question, press the next button to get your answer.
3. YOU MUST WRITE THAT SONG NAME DOWN NO MATTER HOW SILLY IT SOUNDS.
4. Tag 10 friends.
5. Everyone tagged has to do the same thing.
6. Have Fun!

IF SOMEONE SAYS 'ARE YOU OKAY' YOU SAY?
cintamu -dygta & ira
:UpinIpin01:
HOW WOULD YOU DESCRIBE YOURSELF?
im not missing you -stacie orrico
:Onion02:
WHAT DO YOU LIKE IN A GUY/GIRL?
aku lebih tahu - mila af5
:Penguin06:
HOW DO YOU FEEL TODAY?
tak bisa berhenti -colabr8
:littlegirl1:
WHAT IS YOUR LIFE'S PURPOSE?
pilihlah aku - kris dayanti
:littlegirl1:

WHAT'S YOUR MOTTO?
lady marmalade - pink,christina aguilera, lil kim, mya, missy eliot
:Devil14:
WHAT DO YOUR FRIENDS THINK OF YOU?
cinta ini membunuhku- d massive
:Man04:

WHAT DO YOUR PARENTS THINK OF YOU?
gagap - stacy
(wut??? biler lak aku gagap)
:crab1:

WHAT DO YOU THINK ABOUT VERY OFTEN?
saat bahagia - shahila
( bahagia nyer aku)
:Man14:

WHAT IS 2 + 2?
cinta di akhir garisan - ning baizura, nora, ziana zain, dessy
:Penguin17:

WHAT DO YOU THINK OF YOUR BEST FRIEND?
jangan bilang tidak - raffi ahmad & ayushita
:Devil10:

WHAT IS YOUR LIFE STORY?
i have a dream - backstreet boyz
:hippie:

WHAT DO YOU WANT TO BE WHEN YOU GROW UP?
nanana kataku - dia fadila
:Rabbit54:

WHAT DO YOU THINK WHEN YOU SEE THE PERSON YOU LIKE?
matahariku - agnes monica
(engkau lah matahariku )

:Monkey06:

WHAT WILL YOU DANCE TO AT YOUR WEDDING?
lets dance ogether - melly n BBB
( jom menari.. yeah2)
:Monkey41:

WHAT WILL THEY PLAY AT YOUR FUNERAL?
berdiri - suki
:Onion16:

WHAT IS YOUR HOBBY/INTEREST??
hanya kau yang mampu -aizat af5
:Onion17:

WHAT IS YOUR BIGGEST FEAR?
ku tunggu jandamu - irwansyah
(lamanye.. nk tunggu ko berjanda @ menduda)

:Man06:

WHAT IS YOUR BIGGEST SECRET?
siapa aku - suki
:Chick31:

WHAT DO YOU WANT RIGHT NOW?
gantung - melly goeslaw
:girl_4:

WHAT DO YOU THINK OF YOUR FRIENDS?
makhluk tuhan paling seksi - wulan jameela
(spe la tuh)

:kiss:

WHAT WILL YOU POST THIS AS?
aku dan dirimu - ari lasso n bunga citra lestari

p/s: spe nk amik post ni.. amik la.....

Tag (9)

tag from cikepal...

Mula2 isi nama member2 korang, then jawab soalan dia.

1. Describe cma in one word.
sewel

2. Describe beskal in one word.
mangkok

3. What is one thing

erin da mommy isn't exactly made for?
dia bukan kawan sy.. kami ditakdirkan menjadi musuh...


4. Super fun fun adventure amusement park marathon with you, Ain Putri and Wanchai! How will it go?
marathon?? OMG.. pengsan sekejap


5. Does Mr S make you hot?

yeahhh..his cute face.. gewamm..

6. Do you miss Erry Putra?
miss my bro... nk gado n buli dia lagi !!!

7. Ever slept in the same room with sara?
tapenah.. tp lepaking kat dlm bilik tuh penah lerr

8. Is emily your best friend?
yess... my lebly amalia

9. Do you think Shahila is a virgin?
yup2... she is.. dia tuh innocent laa.. under age.. tettt..

10. What musical instrument would fairuz (antz) most likely play?
pop style songs.. besh woo suare dia... hmm alatan music.. microfon je kot.. ngee


tag (8)

tag nie dari cikepal.... disebabkan kebowsanan + x de pe nk buat..
curik je la tag ni dari cikepal.. ngee..
(dun mara ekk cik epal)

7 Perkara Yang Aku Buat Sebelum Tidos..
( baby : mse kat kolej)

merepek merapu
hmm.. ni yang besh.. kire hobi baby...
merepek2 dulu ngan kengkawan kat umah nie
kdg2 dengan kwn2 kat ym

msg ngan SumM1
hmmm.. wendus dia... so.. sebelum tdo mesti kaco dia dlu
klu x kco dia ssh nk tdo...

posing maut kat katil
nie mmg tebiat... huhuhu
posing dulu... golek sini sana...
testing tilam ar kirenyee....wakakaka

tempatkan tempat tdo yang selesa
hmm.. biasa nya tdo ngan 1 bantal 1 bantal pelok 1 simut
kdg2 gatal, tarik bear tdo skali..

chatting
nie perkara biasa...
baby kn antu chatting ( my mom sed)
so.. biasanya mmg chating kje

pikir pe nak buat ecok
hmm.. bnde nie yang paling payah..
pening pikio.. tp x dpt pe pon.. wakaka
kire nie medium utk memenatkan badan ler.. bg senang tdos

pelok "Mr Bean"
haaaa.. ni la teman tdo paling setia dengan baby kat hostel tuh
Mr Bean nie bantal pelok yang ade bear mista bean
besst pelok.. x de bntal ni x ley tdo woo..

skrg dh blh do.. nunitee..

p/s: spe2 yg free nk amik tag ni.. amik ler.... tag nie ditujukan pada yang penah tdo..

Friday, February 13, 2009

Fairuz Selamat



nie kawan akue... encem kn??
hmm.. aku kenal dia dari myspace..
then tetiba jadi kawan yang agak rapat gak ler...
kitorang selalu sembang macam2 kat myspace..
dia nie dulu vokalis kumpulan Qface & Antz..
sekarang nie dia gerak solo...
sedap gak sore dia.. nnt korunk dengar la sore dia ekk..
vote for him.. acecece..

CockSucker???? Lawak Nyerrrr

hahahaha.. giler betol la bebudak nie... wahahahhahaha.... baby dh sedap tdo semalam... memang x sedar ape la.. sebab melayan pening pala yang agak keterlaluan nie.. surely yess.. sebab pala pening gegilerrr... then malam tuh tersedar... dapat msg ym dr shima.... then baby nk gelak kuat2... ni dh bangun balik pon memang la nak gelak kuat2..

walaupon lu memang sial la sundal cocksucker - 0102592630




wakakakaka... lawak seyhh.. aduhaaaaaiii...... nak gelak pon ade.. nie pon dah gelak terguling2 dah nie.. dalam hati pikir sape la pedajal budak nie... mesi budak bodo2 yang anta msg tuh... huhuhu... aku memang x tahan nk gelak.. sial tuh tang mana... bukan budak yang cakap tuh ke sial?? wakakaka adoiii suwey budak yang anto msg tuh 1 minggu.. wakakakakakakaka... adeeehhh..

yang x ley blah cocksucker... cock spe lak yang kne suck??? aduhaii.. memang lawak gegiler laaaa.... cma, lepak ngan aku, x aku eda... kitorang mne ade cock... sock banyak la.. adeh la woii... pakwe cma??? x mungkin.. aku kenal dorang... huhuhu.. detink pon gi makan.... kadang2 keluar beramai-ramai....takkan la nak buat.... bodo namanya tuh..



woiii... mangkok hanyun tak reti basuh..... tak payah ler nk anto meseg macam tuh lagik.. jadi bahan gelak kitorang dowhh.. agak malu gak ar korunk tuh.. sedey gegiler ar aku tengok korunk jadi balaci mana nth nk abeskan kedit semata nak buat kitorang gelak kuat2 dow... adehh.. apa2 pon timekasih ekk sebab bagi meseg lawak tuh.. dan terima kasih sebab jadi badut kitorang.. wakakakkaa...

p/s : apsal citer pasal shima aje kuar??? mne citer aku.. aku nak pemes gak.. huhuhu

Wednesday, February 11, 2009

Hetty Sarlene - Sangsi Asmara

Di sebalik kata ada rahsia
Di sebalik senyum ada makna
Kan kubisikkan padamu
Satu hari bila perlu
Saat pasti kau jadi milikku

Biarkanlah aku menanggung rindu
Biarkanlah engkau tiada tahu
Halus kasihku padamu
Zahirnya takku lihatkan
Hingga pasti kau jadi milikku

Entah bila bermula
Cinta yang tak kusangka
Mungkin terlalu lama
Sangsi asmara... terpedaya

Berlalulah masa tak sanggup ku menanti
Gelora di jiwa tak siapa mengerti
Siksanya menanggung rindu
Sukarnya memendam rasa... kekasih

*****************************************************
LUAHAN BABY (11.02.09)

takkah kau faham makna gerak geriku??
akan ku mengaku jua akan hasrat hatiku bila aku pasti engkau akan menjadi milikku..
biarlah masa ini mu menyintaimu, menyayangimu dan mengasihimu dalam diam..
semua ini untuk kebahagiaanmu...
aku sendiri tak pasti bila semuanya bermula... kenapa perasaan bersarang di hati..
sukarnya memendam rasa..... namun ku rela... utkku kekasih

Mode : cinta dia...

Cokelat - Karma

Sekian lama kita bersama
Ternyata kau juga
Sama saja

Kau kira kupercaya semua
S'gala tipu daya
Oh percuma

Kau buat sempurna awalnya
Berakhir bencana

Selamat tinggal sayang...
Bila umurku panjang
Kelak ku 'kan datang
'Tuk buktikan satu balas 'kan kau jelang
Jangan menangis sayang
Ku ingin kau rasakan pahitnya terbuang
Sia-sia, memang kau pantas dapatkan

Akhirnya, usai sudah semua
Kudapat tertawa
Bahagia

S'lalu tampak indah awalnya
Berakhir bencana


Tuesday, February 10, 2009

Outing To Port Dickson (7. -9.02.09)

hmmm... kali nie citer pasal outing ke Port Dickson.... bnde nie ecelli bukan idea aku... idea nie dtg dr bro pepijat.. dia yang ckp nak gi Port Dickson.. nk ajak aku... woii.. bkn nk detink lol.. just lepak2 je.. then, aku ckp ngan bro pijat x besh gi dua org... nnt aku ajak dak2 yg rapat ngan aku pegi... huhuhu... aku ajak je ler spe2 yang nk ikut.... aku bgtau plan nie kat ain putri, wanchai, beskal idaman, dboyz, [k], mirul n lain2.... huhuhu

hmmm.. bila aku bgtau ain putri.. dia ckp ok gak... nk pi..... wanchai??? confirm nk pegi...sbb ade ain putri... biasa lah bila kita suka seseorang, mesti la nk selalu bersama... (jeling ain putri n wanchai... wakakak.. dun angry) dboyz..... memang dia nk pegi... siap kompom... huhuhu. [K].... dia x tau lg.. tgk mcm ne.. beskal idaman, dia x kompom lg... nnt dia kompemkn (katanya laaa)... mirul lak.... sme mcm si beskal... huhuhu.. pepijat... surely la pegi... sbb idea dia..

..:: PLANNING ::..

bnde ni dh lme rancang.. dr bulan jan lg... so.. sepatutnya dak2 nie dh spare duit n plan for transport... hmmm... mse gath hi-tea dboyz pon baby dh gitau lagi dak2 tuh... then bro trojan duck nk follow... aku no hal ler.... spe2 nk ikut pon x kesah... jnji pandai bawak diri ler... ngeee..huhuhuhuhuhu

so... sehari sebelum outing kali nie.. muncul bnde2 yang tak diingini berlaku.... dboyz bgtau dia may be x pegi.. coz dia ade kelas komputer.... x kesah larr... bro trojan duck gitau dia kne pi outstation kat perlis.. n x dpt ekot.... sbb bro trojan duck x dpt ikut... wanchai pon x dpt nk ekowt ar... nk bg wanchai naik ngan baby.. kete dh cancel booking sbb baby naik ngan pakwe si cma... so.. x dpt nk ikut...

..:: BERTOLAK ::..

hmmm.... dalam banyak2 yang cakap nak pergi.. hanya few person je yang konfirm pergi... AIN PUTRI, MIRUL, ABG MAN (kawan mirul), PEPIJAT (mastermind), MISS CUTE (aku ler tuh..), SHIMA & PAKWE CMA (kawan2 aku)... nie jer yang pi.... sumer skali 2 kereta n 1 moto.. hehehehe.... yang kete ni lak masing2 3 orang kat dlm.. huhuh... hmmm... kebetulan lak sebelum nak pegi Port Dickson tuh baby chat ngan abg sezer... punya la dia pesan jaga diri... jaga diri byk kali.... then bila bgtau kwn baik baby, Shima.... dengan x semena2nya shima suh panggil dia bonda n pakwe dia ayahanda.. kekok pon ade... tp lawak gak mula2 mase pangey tuh.. pakwe shima lg cun.. pangey nama xmo jawab... pangil ayahanda bru pusing.. adehh.. kechiwa aku.. kahkahkahkah...

hmmm.. baby , shima (cma), apai bertolak pkol 2 petang..... sebab apai kje 1/2 hari... so tunggu la dia... smbil tunggu tuh sempat lagi baby n cma buat sandwich... untuk bekalan.... hahaha.. rajin x kitorang... baby pulak dah sediakan dadih coklat..... hmmm.. first time buat... tp sedap giler... huhuhuh.. percayalahh... mmg sdp.. huhu... bila apai sampai n amik kitorang... terus pecut gi Port Dickson.... laju dak tuh bawak... x terasa jauh pulak.. huhuhu..

..:: PORT DICKSON ::..

Haaaa.. dh sampai pon.. kitorang kumpul kat depan PD WALK.... baby, cma, apai.... 1 kete.. ain putri, abg wan, mirul.... 1 kete... pijat nek moto.. dr PD walk... kiorang gi lepak minum ramai2 ka kedai mana ntah yang abg pijat bawak... then dari situ kitorang gi pantai... mula2 pegi pantai kat batu 4... tp kotor... tepi pantai tuh ade lumut.... x jadi nk mandi.. kitorang gi teluk kemang.... siap picnic lg.. wahahhaha.. tp x pasang khemah pon...just bentang tikar.... kitorang pon mandi manda larr.. besttt sgt2... wahahaha....

hmmm... sbb ramai gak org.. x sesuai asenye nk stay dalam khemah... so, baby plan nk stay kat aparment... kenapa apartmen?? sbb senang nk tau aktiviti yang bdk2 lain buat.. biasalah bila gerak in group... mesti la nk tau pe yang happen to our frens rite??? cth, klu kita nk kuar... bpe org yg nk ikut kuar skali n senang nk kjut bgun... n bla3.... bincang punya bincang.... kitorang akhirnya dpt kata sepakat.. nk stay kat PD MARINA WORLD.... apartmen 2 bilik.... semuanya kawan ain yang uruskan.. hahaha..

pas rehat2 kejap... kitorang pegi main Snooker... ain punya idea... baby, apai n abg wan layankan aje... main 2 game... giler lama.. wahahahahhaha... besh wooo... baby main pon smpai jerit2... bola aku sumer main2... suh masuk bola lain... bola lain yg masuk.. ampes kedampes betorl... wahahahahaha.... 2nd game tuh baby main kjp je.. pastu dh nantok.. bila dh nantok... baby pi main kapur... org letak kapur kat tgn n hue snooker tuh.. aku pulak gatal pi calit kat muka n tgn2 org yg berdekatan.... wut ever it is... baby selambur badakk posing depan camera... fyi... ade gak posing2 giler yang baby n kwn2 baby buat... semua gara2 snooker.. ehh.. jgn pikir lain.. posing tuh sebab nk tembak targetted ball...

pas main snoker... kitorang balik hotel.... n tdo.... besh2... aku 1 bilik ngan ain.. share katil ngan ain.... ain tdo... mmg ganaz... hahahaha... gara2 dia sejuk.. 1/2 katil tuh dia konker..... pastu bontot dia laga bontot org... sahhh panas je ati.... huhuhu

..:: New Day ::..

dah tdo... of course ade new day kn.. hahhaha...betol x?? betol3 ( upin ipin style).. hehehehhe.. hmmm ari nie baby bangun awl... dlm pkol 7 baby dh bangun.... perghhhh... sejuk nyaaaa.. huhhhuhu... baby kuar bilik bru terasa... pe lagi.. menjajau baby cari selimut....pastu lepak2 kejap kat ruang tamu..... sejuk nk mandi..... hahahhaa... then ain putri bangun... ajak gi mandi swimming pool.. mak aih.. x mndi pon dh sejuk... nikn pulak nk mndi pool.. adehh.. baby mentah2 x mo....

ngeee.... mse tunggu ain n abg wan mandi swimming pool... baby n cma sediakan sarapan... ala... sarapan biasa2 je... x de la power sgt kn... huhuhu... pastu mandi... n tgk tv... lepak2 kat dlm situ smpai pukul 12 tengah hari baru check out.... pas check out tuh.. baby pujuk mirul.. nk drive kete myvi mama dia... heheheh.. dpt babe... walaupon kejap je.. sebab drive smpai tempat makan... hahaha.. best2.. tp baby perasan ade mata tak puas hati... huhuhu.. tp x pe la.. lepas gak aku nk drive kete... nk bawak kete apai... kete dia manual.. baby dh x biasa bawak manual... huhuhu...

..:: MELAKA ::..

pas makan... kitorang plan nk gerak gi melaka... ye la.. esok cuti.. nk roger mne2 pon x kesah la.. tp dlm ati baby pikir gak kat Mr S baby tuh.. mne tau dia cari2 ke... adehhh.. wendus diaaaa.. huhuhu... mse otw pegi melaka tuh abg wan drive... kebetulan pulak baby dok depan mse tuh.... adehh.. mula2 seram gak.. mne taknye.. kje asyik nk cucuk2 kete depan je... huhuhu... takot gak.... keh3... tp dh lme2 baby layan gak.... mne taknye.. dengan laju.. selekoh best... ase mcm main roller coaster pulak.... layankan ajer abg wan tuh.. pastu yang tmbh best, apai kejar kitorang dr belakang.. huhuu... lg syokk..

Sampai2 melaka kitorang pegi rumah mirul.... mirul kne antar kereta mama dia.. so.. kitorang lepak kejap la kat rumah mirul.. perangai budak2 baby tuh macam2.. ade yang layan feeling nak tido.. ade yang giler main kucing... baby lak sebok kepit ngan anak sedara mirul.. comeyl... badan dia tembamm... comeyll giler ar.. dh dapat baby... dia x mo orang lain.. huhuhu... dr rumah mirul, kitorang pergi tasik Ayer Keroh... hmmm.. dtg2 je blur sumer masing2... then nmpk orang berkayak.. apai dh ajak main kayak.. ain pon sama... baby joinkn aje.. dh lme x berkayak... huhu.. dengan jeans kitorang main masok je... habes basahh... lenguh tgn berkayak2... then cma pulak ajak wall climbing... baby mmg x pernah nk wall climbing.. bru nk ase.. perghh.. ssh gak.. separuh jalan je.. pastu cramp... turun2 je.. terus tobat x mo naik da... heheh.. ase nk muntah + pitam..

dr situ kitorang gi masjid tanah... gi rumah ain.. then gi makan dekat situh... pastuh dh x tau nk buat pe daa... mirul bawak gi lepak dataran MB... sejuk seyhh.... kenapa malam tuh sejuk sgt pon x tau... huhuhu... baby yang pakai jaket pon sejuk lagi... huhuhu... hmm... pas lepak2 n giler2 ngan shima... mirul n abg wan balik umah... baby, cma n apai gerak gi shah alam... kat shah alam tuh apai gi amik kwn2 apai.. then dorang gi main snooker.... baby n cma layan tido.... penat babe.. siyesss mg penat.... huhuhu....

dari shah alam... baby x tau la mne apai n cma pegi.. coz baby layan pala.. pening + lenguh ( sbb kayak n wall climbing).. dlm kete tuh tido je kat seat belakang... baby konker... huhuhu... besh3... then balik kat kolej pkol 3 petang ,... bru nk lepak2 kejap.. dh kne panggil turun pkol 5 tuh.. adehh.. penat.. tp kne turun gak....

ok lar tuh... ckup kali nie ekk.... ecok2 citer lain pulak.. hehehe... btw.... may be next plan nk gi genting kot.. huhuhu...

notes : kayak + wall climbing mmg best.. tgn baby still sakit lagi... tergeliat lengan ku...

p/s: to abg Seven (mode Kc).. selamat pengantin baru pada 22 feb nnt ekk.....

Saturday, February 7, 2009

Habib Jewel Taja Barang Kemas Majlis Kahwin Linda Jasmin


Dianggarkan lebih RM3 juta harga barang kemas tajaan Habib Jewels yang akan digayakan oleh jurutari profesional Linda Jasmine, 37 semasa majlis perkahwinannya dengan aktor Que Haidar, 30 pada 14 Februari depan di Bora Ombak, di sini.


Antara aksesori tersebut untuk tiga persalinan dan upacara berbeza adalah:

Akad nikah

Anting-anting: RM127, 830
Gelang: RM165,000

Persandingan (Set safir biru dan berlian)

Rantai: RM2.35 juta
Anting-anting: RM629,000
Gelang: RM74,800
Cincin: RM21,000

Memotong kek (Set ‘white south sea pearl’)
Tiara: RM156,395
Anting-anting: RM88,325


Menurut Linda, Habib Jewels menjadi pilihan kerana pelbagai pilihan koleksi aksesori yang terdapat di situ.

"Bukan sahaja saya yang gemar memilih aksesori Habib Jewels untuk koleksi peribadi malah ahli keluarga terutama ibu saudara saya selalu ke sini," kata Linda ketika hadir untuk memilih barang kemas di Habib Jewels, Ampang Point, di sini semalam.