CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
Have A Lovely Day comment graphics

Saturday, March 7, 2009

Radio Amatur (1)

Amateur radio service is defined in the Communication and Multimedia (Spectrum) Regulation 2000 as a radio communication service (covering both terrestrial and satellite) in which a station is used for the purpose of self training, intercommunication and technical investigations carried out by authorized person who are interested in radio technique solely with a personal aim and with out any pecuniary interest.

Secara umumnya, frasa di atas bermaksud :" Radio amatur dapat ditakrifkan berdasarkan Akta Komunikasi dan Multimedia 2000 (Spektrum), sebagai satu perkhidmatan komunikasi radio (yang melibatkan terrestrial dan satelit) yang mana sebuah stesen digunakan bagi tujuan latihan sendiri, komunikasi antara stesen (atau pihak-pihak tertentu) dan penyiasatan teknikal yang dijalankan oleh individu bertauliah yang mempunyai minat dan matlamat yang mendalam dalam teknik radio tanpa sebarang hasrat untut mengaut keuntugan.

Kamus Dewan Edisi Ketiga menyatakan RADIO adalah
1. pemancaran (penghantaran, pengiriman, siaran) bunyi dan lain-lain menerusi udara
2. tempat memancarkan bunyi dan lain-lain menerusi ruang udara
3. alat atau perkakasan untuk menerima (menangkap) siaran menerusi udara

AMATUR pula bermaksud berkenaan kegiatan yang dilakukan sebagai suatu kegemaran, dan bukan untuk mencari wang. Ok, murid-murid. Faham???

Radio Amatur juga dikenali sebagai HAM Radia (bukan Radio Khinzir!) yang berkenaan dengan hobi membina, menguji dan berkomunikasi menerusi radio yang mampu berhubung dengan pengendali radio lain (juga disebut stesen) melalui beberapa set frekuensi yang telah ditetapkan.

0 kiss Me: